tisdag, september 29, 2009

Människosyn!

Jag sitter och funderar på vad människosyn egentligen är. På torsdag ska jag och Siw som är församlingspedagog i Nätra hålla i vårt andra utbildningspass för våra unga konfirmandledare i steg1. Så nu har jag suttit och googlat ordet människosyn - jag har hamnat på många olika bloggar, på många olika uppsatser och examinationsuppgifter, uppslagsverk osv. Det är fantastiskt vad många människor och organisationer som är intresserad av ämnet människosyn.

Något läskigt jag upptäckte var i ett arbete från Umeå Universitet där man hade försökt översätta människosyn i människovärde i amerikanska dollar. Enligt denna undersökningen hade män i åldrarna 30-39 högst människovärde (205062) över 80år hade lägst människovärde(80-89år 2820; 90år+ 943). Undersökningen utgick alltså ifrån ålder och kön.

Men vad tycker jag att människosyn är? Hur ser min människosyn ut, vad har den påverkats och utvecklats av? Det är inte lätta frågor men intressant att fundera på. Min tro säger mig att vi människor är alla skapta, sedda och älskade av något större - Gud. Gud älskar oss alla lika mycket, och säger till oss att vi ska älska varandra. Det baserar jag min människosyn på och försöker agera i livet utifrån det. Oavsett handikapp eller ej, oavsett sjukdom eller ej, oavsett hudfärg, kön, språk, hårfärg, ögonfärg... Min största utmaning är där fördomarna kommer in. Alkolister, mördare, sexualförbrytare, människor som ser ner på andra...osv. Jag är definitivt inte bättre än någon annan och jag tror det är viktigt att fundera på sin människosyn, hur den påverkar mitt agerande mot medmänniskor. Hur bemöter jag de människor som jag har fördomar mot? Utifrån de här funderingarna känner jag vikten av att bearbeta fördomar - de finns där fast jag inte vill!

2 kommentarer:

  1. Tack tack! Nu i efterhand var det nästan bra att jag lyckades tappa uppsatsen för den nya blev desto bättre! Men ja, det är ändå helt sjukt när det händer! Tur jag är klar nu :)

    SvaraRadera
  2. Varsogod Marta! Härligt när det kommer något gott med det onda! =) Att träningsvärk kommer med träning är något ont som kommer med något gott - mindre trevligt! :P

    SvaraRadera