onsdag, december 19, 2012

Advent och sedan är det jul!

Många säger att julen har kommit så plötsligt, många är stressade och andra har inte hunnit få in adventstämningen...jag hade turen att få komma utifrån, att landa i Sverige mitt i veckan före första advent. Jag fick packa upp mina väskor efter nätter på fryskall balkong, tvätta kläder, ta fram jullådorna och adventspynta i lugn och ro medan jag fortfarande var tjänstledig. Den första advent i år kunde jag tända adventsljuset och bara njuta.


Det är skrämmande vad många måsten vi har under landets största högtid. Julen är det som för många familjer samman, släkter träffas kanske bara en gång om år eller vartannat år beroende vilken sida av släkten de firar med. I år är första året på länge som vår familj firar julafton utan att vara hemma, vi ska hem till moster och hennes familj i Ånge där de precis har köpt grannhuset och håller på att flytta in.
Jag ser framemot en julafton i flyttkaos, det innebär att det behöver inte vara så perfekt. Det får vara stökigt och rörigt, och allt blir som det blir. Det viktiga är att alla får ta det lugnt och kan njuta av julen - även mamma och moster som brukar vara de som toklagar mat och tokdukar in i det sista och sedan står i disken och dukar av allt.
   Det värsta med julen är all stress, varför tvingar vi på oss den? Varför måste alla hem vara så perfekta och julklapparna så snyggt inslagna? Maten upplagda på fina fat? Julen handlar för mig om att få komma familjen nära, att få rå om varandra, att få äta gott och att få uppleva kärlek.
Det känns sorgligt att se så mycket stress och så många som mår dåligt under den här tiden... Att fått möjligheten att vara utanför vårt samhälle ett tag innan ger mig ytterligare perspektiv när jag nu kommer in i julhetsen. Ärligt talat har jag knappt varit i några affärer under den här tiden sedan jag kom tillbaka, inte mer än nödvändigt...några ärenden till banken, optikern, matvarubutiken...ja, jag har faktiskt varit till rusta och införskaffat julstjärnor till köksfönstren och julklappspapper - men det är faktiskt allt.

Bilden av den perfekta julen?

Jag myser in i det sista att det fortfarande är adventstid...snart kommer julen och då hoppas jag på lugna dagar med familjen och alla små barn som tillkommit i släkten de senaste åren. Då får det vara stökigt och inte helt perfekt... och än mer nöjd är jag att jag inte bidragit till köphetsen i Sverige i år...(förutom mina julstjärnor då) alla julklappar har jag införskaffat i Tanzania eller så har jag haft dem på lager sedan innan. Jag hoppas att julhandeln inte slår köprekord i år igen...tänk om vi kunde ge alla en kärleksfull jul istället för en massa saker? Och att julen kan få handla om något annat än affärsjättarnas ekonomi?

Jag tror att många har tappat det kristna budskapet med julfirandet. Gud  kommer till människorna, inte som en rik kung utan kommer som ett hjälplöst spädbarn till en ung kvinna som är ogift och blir gravid, katastrof och skam under denna tid och en äldre man tar henne under sina vingar - en vanlig snickare...han föds inte ens inomhus utan i ett stall som är till för djur och inte för människor...och de första människorna som får beskedet är herdarna...de som stod lågt ställt till i samhällets olika statuskonstruktioner. Och sedan blir familjen tvungen att fly, Gud som människa tvingas att leva som flykting de första åren i sitt liv... Guds kärlek till oss alla - som räcker och blir över. Då Gud blir människa väljer hen att inte födas på ett slott och få leva flott och enkelt utan väljer enkelhetens boning...det människor gör för honom det gör de också för sig själva. Jag tror nog att värdshusvärden tyckte det kändes ganska skönt inom sig då han åtminstone kunde få fram ett stall till det stackars paret - han kunde hjälpa till - och det krävdes inte så stor ansträngning egentligen.
Tänk, det kan vi också göra...det går att ge julklappar i form av getter/grisar/rent vatten (skänka pengar) och lämna ett julkort där det står vad pengarna gått till (t.ex. en bild på en gris, infotext och plats för en julhälsning) via Svenska kyrkans internationella arbete. Via unicef kan du köpa högenergikakor och ge bort, ungefär på samma vis. Men vi kan inte bara göra något internationellt, vi kan också göra något här i Sverige... vi kan se våra medmänniskor och hjälpa till att ta ner prestationerna kring jul. Det handlar inte om vem som har vackrast hem, vem som är mest ledig, reser längst bort, vem som får mest klappar...det handlar om att ge kärlek!
Ge kärlek i jul!


 Bilder hämtade från http://microsoft.office.com/sv-se med rättigheter att användas fritt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar