lördag, december 22, 2012

Att vara ideell och att våga tro!

Att vara ideellt engagerad tar tid från fritiden, det blir lätt till en livsstil. Att få göra skillnad, få påverka, få komma till användning är givande. Det tar energi - men det ger också så fantastiskt mycket energi tillbaka.
Just nu är vi i en situation i Svenska Kyrkans Unga där vi står inför organisationsförändringar. I 1½ år har organisationen arbetat med projektet Ett enat folk som handlar om förändrade årsmötesformer vilket inleddes med motioner från Härnösands och Uppsalas distrikt våren 2011.
Idag har jag hängt i Upplands Väsby för att arbeta med ett slutgiltigt förslag från förbundsstyrelsen, grundat på organisationens tankar och idéer under de här snart två åren, som efter årskiftet går ut till alla lokalavdelningar för att finnas dem tillgängliga på sina lokalavdelningsårsmöten för att prata om och diskutera.
Nu ska vi bara ha telefonmöte kvällen på annandag jul och okej'a förslaget innan det är helt färdigt.

Jag kan tyckas tokig som åkt tåg hit och snart ska lägga mig på tåget tillbaka för att göra den här insatsen, utan att få betalt i pengar. Men jag brinner för organisationen som så många andra unga med mig, och som många äldre har varit med och dragit igång.
Men ibland möter jag motstånd från många av de här äldre, som har tappat hoppet för organisationen, och jag blir lite ledsen i hjärtat emellanåt...tro på oss unga, våga låt oss kämpa. Det är viktigt att unga människor får höras i Svenska kyrkan - ni som arbetar i Svenska kyrkan och kan Svenska Kyrkans Ungas historia och själva har brunnit för organisationen, ni vet vad den betyder för unga människor. Mata inte med negativa tankebanor, hjälp till att tro och hoppas. Då kan vi låta Svenska Kyrkans Unga fortsätta leva, blomstra och vara en gemenskap för barn och unga. Vi måste vara kritiska och realistiska - men bara med hopp och glöd kan vi fortsätta att vara en gemenskap med Kristus i centrum och med dopet som grund. Slutar vi hoppas, slutar vi att tro - då tar vi kraften från organisationen och dess unga engagerade människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar