söndag, april 15, 2012

Vad FUL du är!

Den kommentaren fick jag höra av en släkting under påsken, inte alls särskilt smidigt. Tycker jag sånt, då brukar jagförsöka hålla tyst... Kommentaren gällde min nya, lite kortare frisyr.
Jag fascineras att det går så många bra kommentarer på en dålig, att det som gör ont gräver sig lite längre in. Men vilken fantastisk tur att jag så ofta, i övrigt får höra fina ord och komplimanger. (Tack, de uppskattas!)

I kyrkan i lördags var det en, för mig, helt okänd tjej som kommenterade min snygga frisyr och färg. Vi måste våga göra mer sådant, berömma varandra och ge komplimanger. Vi måste också våga ge kritik så att människor kan förbättra sig, men lära oss att hålla tyst när vi borde, eller åtminstone tänka på hur vi formulerar oss...

1 kommentar:

  1. Ja du kära Sofia...man får i livet gallra vad man ska ta till sig eller inte och även lära sig hur man hanterar andras sanningar eller att förstå människors uttryckssätt när de ska försöka säga rätt saker. Att närstående personer tycker du passar bättre i annan frisyr störde ditt ego så mycket att du valde att inte umgås med familjen och din resterande tid hos oss blev dyster. Hur hanterade du sitationen? Jag försvarar ingen utan var och en får stå för sina egna ord och handlingar men... personen som sa: "men Sofia va ful du är" ville skämta för att se hur du reagerade eftersom jag upplyst henne om att du klippt dig i en frisyr som jag inte gillade på dig...och du hörde tydligen inte att hon efter dessa ord sa att hon alltid älskar dig oavsett frisyr! Att du reagerade som du gjorde visar hur du är beredd att döma svaga personer med sämre status än dig själv. Jag reagerar och funderar mycket på hur du har förändrats i mina ögon och det är inte alltid i positiv riktning. Håller inte heller med dig om att man ska hålla inne med sina ord/åsikter för att det är smidigt eller ska passa andra, oavsett status och sociala färdigheter måste man ju få uttrycka sig på det sätt som man kan/gör. Vi har alla rätt till vår egen privata sanning och har samma värde i helheten oavsett förutsättning. Min sanning är att jag älskar dig och stöttar dig i dina val oavsett om åsikterna är olika!!! Kram

    SvaraRadera