måndag, december 31, 2012

2012 når sitt slut...och 2013 går mot sin början!

Så läggs ännu ett år, 2012, till det förflutna, ett år som varit fyllt med många händelser:


  • Början av året inleddes med kärleksyra och nyårsfirande i Uppsala. Jag var lycklig.
  • Jag hade en tuff start på året eftersom att jag inte hade landat helt från COP17 i Durban, Sydafrika.
  • Kärleksyran tog snabbt slut, och det har nog aldrig gjort så ont i mig. Det gör fortfarande ont att tänka tillbaka. Men visst sjutton var det värt det, jag var totalt lycklig för en stund (innan det tog slut).
  • Arbetsmässigt har det varit det tuffaste året på länge, men det har också varit glädjefyllt, utmanande och inspirerande. I februari 2012 hade jag varit anställd i ett år, och nu i slutet av året nästan två år.
  • Buggkurs grön (nr 2) var rätt tuff till en början pga. kärleksfulla danslåtar och behov av glädje för att kunna dansa, men till sist kom dansglädjen ikapp. =)
  • Förtroendeuppdragen... Först ville jag dölja mig i dvala, sedan tog jag mig an flera uppgifter i Svenska Kyrkans Unga och förbundsstyrelsens namn för att fylla kalendern och kunna gå vidare från sorgen. Gotlands kyrkvecka, Strängnäs DÅM i Mariefred, Uppsalas DÅM på Undersviks lägergård, remissvar, Demokratigruppen, Demokratikonferensen i Göteborg, styrelsemötena...ja, jag for och flängde en hel del under våren och det var bra skönt. Jag valdes även in i valberedningen för ÖBRK - Östersunds Bugg & Rock'n roll-klubb.
  • Jag ansökte om att få bli en av deltagarna i Ung i den världsvida kyrkan, och jag blev uttagen för Härnösands stift. Och jag fick möjlighet att tacka ja till tre månader i Tanzania, på den kontinent som jag drömt om att få leva lite längre tid på. AFRIKA!
  • Jag tillbringade fina dagar i juni månad på Sigtuna folkhögskola i förberedande syfte inför utbytet.
  • Sommaren tillbringades på många danser, det är första sommaren som jag har dansat så här mycket! =)
  • Jag tillbringade två veckor av min semester i Uppsala på språkkurs och ytterligare förberedande dagar inför utbytet i augusti.
  • Sista arbetsveckan innan tjänstledigheten åkte vi med jobbet på personalutvecklingsdagar till Bukarest i Rumänien. (Jag tog med swahilikompendiet för att inte tappa språkundervisningen jag fått - märklöigt att plugga swahili i Rumänien, men kul!)
  • Till sist bar det av till Tanzania där jag delade mina tre månader tillsammans med Sofia Olsson, vi bodde i Bukoba, Rwigembe, Ramweshenye, Kashai, Kampala (Uganda), Kabale, Katoma, Kangabusharo, Bukoba, Kigali (Rwanda), Kashura och slutligen stranden norr om Paje på Zanzibar (vi stod för de sista fem dagarna själva, inte utbytet). Vi mötte många människor, gjorde många erfareneheter och har förmodligen lärt oss mycket - det måste bara sjunka in först. Sophie och Viktoria var också utbytesdeltagare i Tanzania och delar av de här tre månaderna spenderades även med dem.
  • Jag fyllde 25 år, matade andra med tårta, firade med att äta chipsmayai med vänner (omelett med klyftpotatis/strips i)
  • Jag predikade för första gången helt själv och med ord. På Swahili! I kyrkan i Kangabusharo... Wow!
  • Jag har varit på min första sol-och badsemester...och jag har fått mersmak. Underbart! Snorkla vid korallrev...så fantastiskt! Mitt miljökämpande hjärta kämpar emot min suktan efter att få åka tillbaka på något liknande ställe.
  • Jag kom hem till adventstiden här i Sverige och slogs av att så många stressade så ofantligt mycket men passade på att njuta av fortsatt tjänstledighet, adventspynta, tända levande ljus och försöka hålla mig varm i kylan.
  • Återträff och hemkomstkurs med de övriga utbytesdeltagarna - återigen på Sigtuna folkhögskola. Mys var ledordet för dessa dagar! =)
  • Tjänstledigheten tog slut och min tjänst förändrades. Jag kommer att jobba i Odensala istället för i centrala Östersund framöver.
  • Anmälan till nästa buggkurs blå (nr 3) är inskickad och fördelen med förändrade arbetsuppgifter är att jag nu kommer att kunna gå på medlemskvällarna och öva så mycket mer. :)
  • Jul firades i Ånge och på Timmeråbacken, bästa julklappen var en get via barnmissionen. Jag kände att jul var väldigt jobbigt pga. så många onödiga julklappar som gavs hit och dit samt all resursslöseri. Varför lagar vi för mycket mat? Varför får alla barn 20 julklappar var? Ja, jag påverkades nog extra mycket av mitt utbyte... 
  • Fördelen med jul var att få träffa alla älskade i familj och släkt. Många barn blir det, och bebisar, och vuxna... och fler har det kommit efter jul dessutom! Underbart att få träffa de flesta igen! <3 li="li" nbsp="nbsp">
  • Året avslutas med stilla firande tillsammans med exet Robert, Majny och Ida.

Gott slut på 2012 och ett Gott välsignat 2013 önskar jag dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar