söndag, januari 27, 2013

Zanzibar - paradisön

Jag sitter och kollar igenom bilder och minns tillbaka till Zanzibar. Jag var först inte så positiv till att åka på sol- och badsemester efter det fantastiska utbytet i Tanzania, jag trodde att jag hellre ville stanna några dagar extra i Bukoba eller åka till Dar Es Salaam för en annan sorts kulturupplevelse med storstad eller Arusha och deras historia med rättegångarna i samband med folkmordet i Rwanda.
Men gruppen på 4 tjejer enades om att tillbringa våra sista dagar i Tanzania på Zanzibar. Och vilka dagar sedan, vi hade nog inte kunnat ladda oss bättre för att komma hem till kyliga men ändå varma Sverige efter de tre månaderna i Bukoba-området. Det blev en bra mellanlandning mellan luncher på halmgolv och långa sångfyllda gudstjänster. Mellanlandningen fylldes av sol, bad, sällskapsspel, nattklubb och god mat, även tripp till Stone town och till en av de nordliga vita stränderna.
Poolen utanför dörren och stranden likaså, aldrig trodde jag väl att jag skulle njuta så mycket av att kunna göra ingenting! =)

Prison Island

På väg hem från snorkling vid ett korallrev

Vi besökte fängelsekamrarna för slavarna

Soluppgång

Utsikten från vårt boende på Palm Beach Inn

Grön kokosnöt att dricka och äta

En av två förvarings/fängelsekamrarna

Stranden vid hotellet

På gatan utanför hotellet. Foto: Sophie Sjögegård

Byn... Foto: Sophie Sjögegård

I resturangen/baren. Foto: Sophie Sjögegård

Jag och Bushman på ett tak i Stonetown, Zanzibar. Foto: Sophie Sjögegård

På "gården" på hotellet. Foto: Sophie Sjögegård

Poolen och havet. Foto: Sophie Sjögegård

Utanför resturangen. Foto: Sophie SJögegård

Skönt kvällshäng i poolen. Foto: Sophie Sjögegård

Hotellet vi bodde på - Palm Beach Inn. Foto: Sophie Sjögegård

Vid ingången till hotellet. Foto: Sophie Sjögegård


Porten ut till stranden, rakt utanför huset där vi bodde. Foto: Sophie Sjögegård

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar