tisdag, september 15, 2009

Hostelihost...

Hosta är kroppens naturliga sätt att reagera på irritation i andningsvägarna. Varm eller ljummen dryck kan lindra vid hosta. Om hostan inte går över inom två-tre veckor eller om den är kombinerad med andra symtom bör du kontakta vårdcentralen. Vänd dig till akutmottagning på sjukhus om du har svårt att andas eller om ditt allmäntillstånd är påverkat.

Hosta är en skyddsreflex som behövs för att hålla luftvägarna rena. Det är kroppens naturliga sätt att reagera på irritation i andningsvägarna. Därför bör du inte i onödan dämpa hosta.

Symtom
Hostan är ett symtom och ingen sjukdom. Det kan finnas flera olika orsaker till att vi hostar. Förkylning är den vanligaste, men också andra sjukdomar ger hosta. Om våra luftvägar blir irriterade av till exempel cigarettrök eller andra luftföroreningar kan vi börja hosta. Om du sätter i halsen utlöses din hostreflex.


Egenvård
Vid hosta med tjockt slem kan du dricka rikligt med varm eller ljummen dryck, men helst inte mjölk. Mjölk är slembildande. Drycken lindrar irritation i svalget och luftvägarna och gör slemmet mindre tjockt och lättare att hosta upp. Receptfri så kallad slemlösande hostmedicin behövs sällan. Förmodligen är varm dryck lika bra som sådan medicin.
Undvik rökning och rökiga miljöer.
När du sover kan besvären lindras genom att du ligger högt med huvud och överkropp. Du kan höja vid huvudgärden genom att till exempel lägga en hopvikt filt under madrassen eller böcker under sängens huvudända.



Imorgon ska jag ringa VC tredje dagen i rad för att försöka boka tid. I måndasg ringde jag för sent. I morse ringde jag men det fanns bara en tid och den kunde jag inte ta. Imorgon måste jag faktiskt kolla upp min hosta. De senaste dagarna har den bara blivit värre igen...

3 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att dom ska svara snart och att du ska bli av med hostan! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag hoppas det jag med! :D

    SvaraRadera
  3. Nu kryar du på dig vännen!
    Det är inte bra med hosta för länge, för det kan utvecklas till annat...
    *kram*

    SvaraRadera