fredag, maj 01, 2009

En underbar dag!

1 maj 2009 i Budapest. En dag dar jag har fatt njuta till fullo!
(Och antligen hittade jag utropstecknet pa detta ungerska tangentbord!!!)
Finn fem (eller fler) fel!

Dagen bőrjades med sovmorgon. Frukost med Britt-Marie pa hotellet. Sedan var vi ett gang som gick i samlad trupp till Europas stőrsta badanlaggning. Szetzenkosbadet eller nagot liknande heter det, jag ska kolla upp namnet! (Szécsénybadet!) 25 grader i solen och olika tempererade bassanger. Detta ar alltsa vatten som kommer fran underjorden, fran nagon typ av kallor. Detta vatten ar 70-95 grader nar det kommer upp men kyls ner főr att vi ska kunna njuta av det i bassangerna.


Att solen sken och att vi hőll oss mest till utomhusbassangerna főrsamrade val inte situationen direkt... ;) Bad fran halv elva pa főrmiddagen till kvart i tre pa efteermiddagen. Ah, helt underbart!!! Fast det fanns inga maneter pa detta badet... :( Fast, det gick bra anda!!! Daremot en skadad duva som strok őver mitt huvud főr att landa och den krascahde nastan! Hőll pa att bli halvt ihjalskramd dar...! Ja, det dar med djur av olika slag, jag ar ju djurvan. :)

Darefter lite "lektion" dar vi fick dela med oss till varandra i gruppen vad vi upplevt/upplever som den goda staden. Lite bibelanknytning sisodar kopplad till studiebesok och staden i sig. Detta ar en harlig blandning av studier och semester! Men for min del kanner jag att de mesta reflektionerna kommer igang pa allvar forst nar jag kommer hem. Det kanns sa svart att reflektera pa plats har i Budapest, innan resan ar őver.

Efter den har lektionen gick jag och Britt-Marie pa en liten vandring langs Donau (Duna har i Ungern). Vi at middag pa en trevlig grekisk resturang dar jag at mousaka, riktigt gott! Vi fick en varsin ros dessutom innan vi gick. :)
Sedan strosade vi langs stadens resturang- och shoppinggata Vaci Utca főr att leta nagonstans att ata glass. Vi tankte oss nagot simpelt som McDonalds men hamnade pa en italiensk glassbar. Inte illa! Jag at en glass med tre kulor (melon, jordgubb och citron). Ett bra val, och dar blir det glass imorgonkvall igen!!!!! Britt-Marie ringde till Herr Sall i Ansjo och berattade om vara aventyr, jag anade lite avundsjuka... ;)

Sedan letade vi oss hem till hotellet igen och nu sitter jag har. Vilken underbar dag, jag ska inte klaga direkt. ;)
Nagon som har lust att aka till Budapest med mig vid tillfalle??

Det har ar en skőn stad. Harlig shopping, god mat, gott vin, trevliga (och likgiltiga) manniskor. Det dar med likgiltiga, det forstar de lasare som har varit med pa resan! Vi skulle kopa biljetter till tunnelbanan i onsdags och kvinnan suckade over oss turister pa ett sa tydligt satt, och idag nar vi kom gaende sa sag hon oss, kande igen oss och suckade valdigt tydligt. Alla ar inte glada over turister och extra jobb...

Ja, imorgon ar det dags for annu en dag av njutning har i Budapest!! Tanker pa er darhemma! ;)

2 kommentarer:

  1. Jag gläds med ert underbara bad! En sak stämmer dock inte när jag ser Britt-Maries bilder från badet! Jag vet inte riktigt vad det är...Hmmmm. JO NU VET JAG.... Jag ser inte någon manet på bilderna... Var fanns dom???

    SvaraRadera
  2. Ja du, maneterna. Dom var saknade! Vi hade maneterna med oss i våra tankar men det var för långt att åka till Gotland för att fixa maneter. Kände att jag inte behövde den där "pushen" riktigt denna dag. ;)

    SvaraRadera