lördag, maj 02, 2009

Tankeexplosion!

Annu en fantastiskt underbar i Ungern!

Jag ar inte den mest resvane, jag har varit i Finland, Norge, Polen, Lettland och nu Ungern. Men jag har aldrig rest utomlands pa vanlig sol- och badsemester. Jag har rest utomlands som ungkonfirmandledare pa konfirmandlager till Polen tva ganger. Till Lettland med mitt och Idas projektarbete i tredje aret pa gymnasiet. Finland mellanlandade jag i pa vag till Lettland och Norge raknas egentligen inte. Och nu ar jag i Ungern pa studieresa LER.

Idag har vi besokt en helt fantastisk katolsk kyrka som gav mig sa otroligt mycket inspiration. Vackra glasfonster som gestaltar Via Dolorosa. En grav/julkrubba som gjort sa stort intryck pa mig. I denna graven gőr man i ordning julkrubban vid jul, och pa pasken laggs en jesusstaty i graven och pa paskdagen uppstar denna jesus och en text med Han ar inte dar, han har uppstatt. Ja, jag var helt tagen nar jag var pa vag darifran.

Sedan akte vi till staden Sankt André dar vi besokte en szerbortodox kyrka med tillhorande museum. Jag kande att jag kunde inte riktigt ta in den kyrkan och det museumet for den katolska kyrkan hade gjort sa stort intryck och var larare Sven-Erik hade gett oss en sa intressant uppgift som startade sa stora kanslo- och tankemassiga reflektioner och bearbetningar. Skratt och tarar kom om vartannat och det kandes sa skont. Reflektioner kring mig sjalv som pedagog, som mig sjalv som manniska, relationen mellan mig och Gud. Om ett museum som ska gestalta pedagogik - vad museumet ska visa i olika rum. Ja, det ar svart att beskriva.
Sedan gick jag och satte mig pa en resturang. Jag gick dit pa egen hand, satte mig pa uteserveringen. Bestallde ett glas rott vin, vatten och en kycklingsallad. Jag fick verkligen sitta och njuta. Se pa manniskorna som rorde sig runt omkring och samtidigt fortsatta med mina reflektioner... Ja, en dag med manga tankar och funderingar har det varit idag!

En shoppingrunda tillsammans med Britt-Marie har jag ocksa hunnit med. Jag har inkőpt presenter till bade mig sjalv och vanner och familj. Jag kanner mig valdigt nojd med denna dag.
Det blir langa dagar harnere just for att vi hinner med sa mycket. Glass pa Sankt André och glass vid den italienska glassbaren idag. Glass, glass i stora lass! Imorgon blir det glass efter lunchen!

Nu ska jag ga ut och se vad de andra har for sig pa uteserveringen har intill och sedan ar det dags att ga upp pa rummet, borja packa och sedan sova infor morgondagens besok i den reformerta forsamlingen och hemresan.

1 kommentar:

  1. Sofia har handlat sååååå snygga handgjorda glassmycken idag! Verkligen hon!

    Japp -- tackar, glass imorgon!

    SvaraRadera