onsdag, maj 06, 2009

Tillbaka till rötterna!

Idag är det 6 maj och jag har faktiskt namnsdag, Marit heter jag i förstanamn men tilltalsnamn är ju som ni redan vet Sofia.
Så detta är alltså jag: Marit Sofia Strinnholm. Grattis till mig! ;)

När jag var yngre tyckte jag inte om namnet Marit, jag tyckte att det var fult och påminde om "mara". Nu är jag stolt över mitt namn Marit och tycker väldigt mycket om det.

Marit, heter jag troligtvis efter min biologiska farmors mor som hette Marit. Hon och hennes systrar blev dragna över fjället från Röros (Norge) till Bruksvallarna (Sverige, Härjedalen) under andra världskriget av sin far. Under den här färden ramlade en av systrarna av renskinnet men min farmors morfar var så trött att han tänkte lämna henne kvar, men de andra systrarna grät och skrek så förskräckligt så han fick gå tillbaka för att hämta den fjärde systern.

Det är en fascinerande historia och detta har jag fått veta genom en kurskamrat då jag läste Svenska Kyrkans Grundkurs (SvKgrk) 06/07. Av en slump frågade jag henne om min släkt hade samisk bakgrund och det var då jag fick veta att jag hade sydsamiskt påbrå.

Idag tog jag mod till mig, alldeles nyss! Jag ringde till min biologiska farmor som jag inte sett eller pratat något med sedan jag var 3 år. Jag har inga minnen av henne alls förutom ett vykort hon skickade för många år sedan, ett kort med en brun häst på framsidan. Vi pratade i ca tio minuter, hon fyller 84 år i oktober, har dålig hörsel så jag fick prata tydligt och högt, dessutom är hon synskadad och har nyligen brutit lårbenshalsen. Hon berättade att nu väntar hon bara på att få gå vidare men att hon försöker vara glad och leva in i det sista.

Det är en utmaning att prata med en släkting som man inte har kontakt med. Modet att söka upp numret, att faktiskt ringa, att presentera sig...men vilken härlig käsla.

Nu är jag ännu ett steg närmare mina rötter. Det känns så spännande! :)
Jag har ju en helt fantastisk familj, så det är ingen ny sådan jag är ute efter. Utan för att lära känna mig själv. Jag är nyfiken på samen i mig! :)

2 kommentarer:

  1. Du e modig! Va spännande att du ringde upp farmor...
    Och grattis på namnsdagen Marit!
    *kram*

    SvaraRadera
  2. Tack! Det känns hääftigt att jag vågade, jag tyckte om hennes röst! :)
    En barndomsvän smsade och berättade att hon läst och blivit rörd, att hon hittat igen min blogg - häftigt!! :D
    *kram*

    SvaraRadera