torsdag, april 30, 2009

Studieresa i Budapest

Ah, helt fantastiskt.
Nu borjar vi i kursen for religionspedagogik lara kanna varandra. Vi har hunnit med mycket hittills.

Vi landade i Budapest pa tisdag kvall. Onsdag besokte vi en reformert forsamling och fick hora om deras barn- och ungdoms- och vuxenverksamhet.
Vi hann aven med en fantastisk lunch dar jag hann med att duscha mig och mina bordskamrater med vattenflaskan som stod pa bordet da jag skulle servera Britt-Marie vatten. En skrammande upplevelse.

Darefter provade jag att ata blackfisk for forsta gangen i mitt liv. Fascinerande. En upplevelse jag gjorde med skrackblandad fortjusning. Huvudet var det forsta jag provade. Lite segt, men latt knaprigt och salt, skulle gissa konsistensen av en snigel som jag faktiskt inte atit. Men sedan nar jag skulle ata armarna sa kicklades det sa mycket i halsen att jag lat bli de sista fyra armarna...
Darefter gav vi oss ivag pa sigthseeing i staden, med buss. Vi hann med att se myckert sevardheter. Sedan tog vi oss tillbaka till forsamlingen for att delta i en av kvallens handelser, en vuxengrupp som precis kommit hem och skulle dela sina upplevelser med varandra efter en tyst vecka pa lager dar man stanger ute allt annat men pratar och delar livet med varandra. Intressant, men uttrottande da jag inte kan Ungerska.
Sedan tog Britt-Marie mig pa en upplevelse, pa onsdag kvall. Jag at pa Subway for forsta gangen i mitt liv. :)


Idag, torsdag har vi besokt en katolsk kyrka dar vi deltagit i morgonbon och en lektion. Vi fick tid att prata med nunnan som var klasslarare och pratade aven inom var grupp om vara upplevelser har i Budapest. Om vart ur-sprung, vad som gjort mig till den pedagog jag ar idag.

Sedan besokte vi saluhallen dar vi at gott och shoppade lite souvernirer. Darefter har vi haft fri tid sa jag har gatt langs Vaci Utca och shoppat, sedan hem till hotellet duschat och gatt pa konsert dar min van Anna sjong sa vackert i kor. :) En fantastisk upplevelse.
Sedan en underbart god middag pa Rustica. Gasben med rodkal samksatt med plommon och potatisbulle till. ;)


Nu ar det sangen som galler, jag delar rum med tva fantastiska rumskamrater och vi misstanker att det ar vi som har fatt sviten... *LER*
Badkar pa badrummet, schampo, tval. Choklad pa huvudkudden, och vi ar de enda som fatt choklad... ;) Tva rum och rymligt badrum.

Imorgon ar det sovmorgon, sedan bad och andra upplevelser... Cya... Jag ska fortsatta njuta av 20grader plus...

3 kommentarer:

  1. Japp! Håller med föregående talare -- härnjuter vi och imorgon +25 och bad på hälsobad i varma källor...inte illa för att vara 1 maj! Sämre kan man ha det och det tänker inte jag och Sofia ha det, så det så!

    jag har bild på Sofias bläckfisk...gaaaaaaaaah....men, men...du e modig du, jag hade aldrig ätit den...

    SvaraRadera
  2. Jag ser att Brittis har lämnat subway-premiär-utomlands-stafettpinnen vidare till nästa sträcka.... Hon fick den av mig i Glasgow. Rapportera när du har lämnat den vidare från dig ;-)

    SvaraRadera
  3. Anonym:Vem är du anonyma person? Får jag veta det ska jag berätta när jag lämnar stafettpinnen vidare!
    Britt-Marie: Nu har jag lagt ut bild på min bläckfisk jag med, det var en upplevelse må jag säga! (Vad är det med dig som varken provar anet eller bläckfisk?)

    SvaraRadera