onsdag, april 22, 2009

På uppdrag!



Att inte kunna säga nej eller att vara bra på att säga ja?
Ja, det är en fråga som jag ställer till mig själv!
Jag tycker om att ta mig an uppdrag och brukar tänka väl igenom vad jag säger ja eller nej till innan jag faktiskt ger ett besked om det är någon större uppgift.

Ett av mina roligaste uppdrag är att vara ledamot i distriktsstyrelsen (DS) för Svenska Kyrkans Unga i Härnösands stift, jag är så glad att medlemmarna valde in mig i DS på distriktsårsmötet (DÅM) 2007. Jag har några månader kvar på mitt uppdrag där, om jag ska få fortsätta gäller det att medlemmarna väljer in mig i DS under DÅM 2009. Det har faktiskt kommit in en nominering på mig som distriktsordförande (DO) vilket jag tycker är väldigt roligt. Det är upp till medlemmarna att bestämma, om de vill ha mig så ställer jag mer än gärna upp!
Att få sitta med i DS är så givande, jag får engagera mig i så många läger och aktiviteter runt om i Härnösands stift och genom dessa får jag träffa så många människor - främst ungdomar. :)
Ett annat stort uppdrag är faktiskt mitt jobb. Jag vikarierar som församlingsassistent i Svenska kyrkan i Arnäs församling. Det är ett roligt men krävande uppdrag som jag faktiskt får betalt för att göra. :)
Nu ikväll har jag dessutom deltagit i årsmötet för Stiftelsen Norra Ångermanlands Kyrkliga Ungdomsgård Dekarsögården där jag har blivit invald som suppleant i styrelsen. Det ska bli intressant och spännande och jag hoppas att jag ska kunna tillföra något bra dit. :)
I högstadiet under åk7 (-00) engagerade jag mig i Minervaskolans mat&café-råd, jag var med och stod i cafét, bestämde vad som skulle göras, hade kontakt med matsalen osv. I slutet av åk7 (-01) blev jag medtagen i elevrådet eftersom att en klasskompis inte ville vara med längre. Sedan blev det att jag fortsatte att representera klassen i elevrådet under åttan (-01/-02) och nian (-02/-03). I åk9 var jag även postansvarig.
På gymnasiet var jag aktiv i elevrådet från och med första terminen (-03) och i andra ring
(-04/-05) blev jag invald i styrelsen som kassör, och den posten satt jag kvar på tills jag tog studenten i juni 2006. Jag var sugen på ordförandeposten i tredje ring, men kände mig så osäker på mig själv då så det vågade jag inte uttrycka då.
Under året då jag läste Svenska Kyrkans Grundkurs på Mellansels folkhögskola (-06/-07) så satt jag med i kursrådet som sammanträdde en gång vid varje kurstillfälle samt hade telefonmöte en gång mellan varje kursträff. För att diskutera schema, upplägg, konflikter i gruppen etc.
Under andra ring i gymnasiet gick jag stiftets utbildning för unga konfirmandledare steg 1 (-04/-05) och därefter blev jag kvar som Ung konfirmandledare i Haverö församling vilket även resulterade i ett uppdrag som kyrkvärd vilket jag fortfarande är aktiv som (några gånger per år...).


Ja, jag inser ju helt enkelt att jag är en person som tycker om att ta mig an uppdrag som jag anförtros. :)
Under hela 2000-talet så har jag haft någon typ av uppdrag, och det trivs jag med. :)
Men då kommer jag tillbaka till frågan, är jag bra på att säga ja eller dålig på att säga nej eller är det ett mellanläge???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar