fredag, mars 26, 2010

Jag blir så trött...

Stora debatter har dragit igång. Uppdrag Granskning "Den andra våldtäkten" 24/3-10, tidningsartiklar, SVT Debatt 25/3-10. Det är det allmänna snacket runt om i Örnsköldsvik och även runt om i landet. Ett samhälle som sviker de svaga och utsatta...

Det känns så tråkigt att det sker flera våldtäckter, en våldtäktsman döms och skvallret drar igång. Vuxna som är i kontakt med dessa barn och ungdomar sätter sig inte in helt i vad som sker. Nu, ett år senare dras det upp i riksmedia, nu har skolan krismöten och eleverna efterfrågar - varför hade vi inte dessa möten för ett år sedan då vi behövde dem?

Kyrkan hamnar i en situation där man ska stötta de svaga och utsatta men samtidigt inte döma och stöta ut de dömda utifrån att Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka där alla är välkomna. Uttalanden görs som inte känns genomtänkta och många tar illa vid sig och reagerar.

Anhöriga till den dömde drar igång demonstrationer och till sist vet ingen vad snacket egentligen grundar sig på. "Vänners bekanta har sagt", "hon har sagt till den och den som berättat vidare" etc.

Jag personligen blir så trött och matt i hela kroppen. Jag tycker synd om alla inblandade och jag hoppas att detta kan bli en lärdom, att vi som samhälle hjälps åt och gör det bästa vi kan nästa gång det händer något och gången efter det och gången efter det... Vi får inte faila en gång till!

Jag skrev i mitt blogginlägg den 7/3-10 om Lennart Kempe som präst och har utifrån det blogginlägget fått frågan om jag fortfarande "hyllar" honom som en bra präst, frågan och svaret går att läsa under föregående blogginlägg 23/3-10. Jag har tyckt och fortsätter att tycka Lennart ÄR en underbar person och en bra präst, däremot ställer jag mig inte bakom hans uttalanden i Uppdrag Granskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar