fredag, mars 02, 2012

Tryggt vuxen eller utforskande ung?

Nu är det kris! Ja, kanske inte så allvarlig kris då, men ett stort bryderi i mitt huvud är det i alla fall. I år fyller jag 25, jag har bara 5,5 år kvar tills jag fyller 30. Enligt normerna ska jag då bestämt mig för mina mål här i livet, och också vara på väg mot dem, jag ska börja stadga mig, jag ska ha studerat och jag ska ha ett "vanligt" liv.

Då jag var i mina tidiga 20 fick jag höra av en gammal klasskompis förälder att det var så fantastiskt att jag visste vad jag ville med livet och så tydligt var på väg dit, till skillnad från det egna barnet som är ett år yngre än mig som passade på att vara ung och "dum", tog livets möjligheter och kanske inte framstod som så seriös alla gånger. Idag verkar den här personen ha funnit sina mål i livet och allt vad jag kan se på twitter, fb och blogg... Nu är det jag som idag står här och funderar på vad jag vill med mitt liv, jag har fått en insikt som säger mig att jag har börjat i lite fel ände. Jag började med att bli vuxen, jag glömde bort att vara ung.

Nu ser jag den där tidsgränsen vid 30 komma krypandes och jag måste prioritera vad jag vill, vad jag behöver och vad jag vill prioritera här i livet. Jag har ett alldeles fantastiskt bra jobb som är utvecklande, roligt, givande och utmanande - men är det vad jag behöver? Jag är lite rädd att jag ska fastna och helt plötsligt vara 40 med partner och barn och inte ha gjort det där jag drömde om.

Men vad drömmer jag om...jag vet inte riktigt, det är så mycket. Jag måste urskilja mina drömmar och se vilka jag vill förverkliga, vilka jag vill lämna bakom mig och vilka jag kan ta tag i senare i livet... Nu är det också tiden på året då studier för nästa termin ska sökas...

Tryggt vuxen eller utforskande ung? Det är frågan!

1 kommentar:

  1. Ha Ha !
    Ja, det är det jag säger, du har snart hunnit ikapp mig. (Tiden går fort då man blir gammal.

    //Pappsen

    SvaraRadera