torsdag, mars 15, 2012

Mångfaldsdagar med Emerich Roth och Manne Forssberg

Mina arbetsdagar onsdag-torsdag den här veckan har varit i samarbete med mina kollegor Maria och Christer. C är skolpräst mot gymnasieskolorna i Östersunds församling och det kändes riktigt roligt att få möjligheten att möta Palmcrantzskolan den här veckan.
De har gjort en fantastisk satsning på Mångfaldsdagar den här veckan där årskurs ett fått lyssna på olika föreläsare och deltagit i olika workshops.

Föreläsaren igår var Manne Forssberg som pratade om sexualitet och könsroller. Riktigt roligt, bra och intressant. Eleverna verkade uppskatta det mycket och vi vuxna fick oss många skratt också.

Idag på förmiddagen visades en film av och med Emerich Roth, överlevare av förintelsen som var väldigt tung men bra. Emerich var också på plats och eleverna fick gå ut i olika diskussionsgrupper och skriva frågor som de sedan fick ställa till honom.
Emerichs största budskap som han förmedlade var vikten av kärlek, det är utan kärlek människor kan bli hatare. Det vi ger våra barn får vi tillbaka...

Dessa dagar har jag gjort så många fina människor med eleverna då de ritat symboler för deras livsfilosofi... Frihet, trygghet, kärlek, familj, skoter, musik, religiösa symboler, hopp och mycket annat fyllde papperet och alla samtalen. Ja, mitt jobb borde det nästan vara förmånsbeskattning på! Men jag tror och hoppas också att det betytt något för ungdomarna att få prata kravlöst och känna sig viktiga och lyssnade på... :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar