söndag, september 19, 2010

Valdag och höstfest...


Ja, dagens val i Sverige kan onekligen kallas intressant. Rödgrönt vs Alliansen. Sverigedemokraterna som försöker ta sig in i riksdagen... Det jag inte gillar med politiken är all smutskastning - mot Mona Sahlin, mot SD, att dra alla över en kam och kalla dem rent av rasister. Jag kan verkligen inte stå för SD's politik, men jag vill inte heller kalla dem rasister. Jag önskar att politik kunde bli rent från smutskastning, rent från tjivande, rent från fulspel... Jag har inte röstat på socialdemokraterna idag, men jag tycker om Mona Sahlins ord om att alla människor har ett lika värde och att hon inte tänker svika mot främlingsfientligheten. Mona Sahlin är en bra politiker!


Från det ena till det andra. Vi hade höstfest i Arnäs församling idag. Eva höll en riktigt bra predikan i gudstjänsten för blandade åldrar. Barnkörer, ungdomar, vuxna, äldre... Barnen sjöng om sköna människor som är olika på många sätt men alla har något att ge. Eva pratade om löv, om att nu på hösten kommer deras rätta färg fram, då inte klorofyllen längre håller dem gröna... Nu kommer den rätta färgen fram, och hon liknade det med att när vi kommer till det vi kallar himlen, då skiner vår färg igenom... Under livet är vår uppgift att ta reda på om jag är ett rött, orange eller gult löv... Vilken färg är jag? Vilken färg är min själ, kan jag ta reda på det genom att leva mitt liv fullt ut? Jo, det tror jag nog. Det är värt ett försök... =)







Jag gillar verkligen hösten. Sköna färger, intressanta växlingar... Njut av höstens sprakande färger! Vi tjänar ingenting på att deppa på grund av höstmörkret eller att valet inte gått som många önskat... Vi får ta den situation vi är i för vad den är och göra det bästa av den. Vi måste komma ihåg allas lika värde, ta väl hand om varandra och uppmuntra ren och fräsch politik.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar