onsdag, september 08, 2010

Puh!

Har jobbat idag. En vanlig arbetsdag med lite möten, planering mm. Startade upp ny konfirmandgrupp för hösten. Det kändes riktigt bra. Tog sovmorgon till kl 7 imorse och har passat på att vila från träning idag. (Har tränat både måndag + tisdag denna vecka, totalt tre pass.)

Efter jobbet åkte jag direkt till Bruksgodset i Banafjäl för att börja jobba med lera på keramikkursens andra träff. Jag har idag drejat, varav en skål råkade jag dreja baklänges, trots allt blev den helt okej. Den andra skålen jag drejade blev jag dock mycket nöjdare med... Kanske inte så konstigt då den fick helt andra förutsättningar då jag drejade den åt rätt håll. ;) Efter drejandet började jag bygga en högklackad sko som jag så fint föreställt mig i bakhuvudet - men det visade sig vara inte alls så lätt som jag föreställt mig. Men efter många om och men så fick jag till det... Nästa gång ska jag justera det sista på dessa keramikskapelser innan de får torka för att brännas, målas och glaseras.


Denna chinchilla ringlade jag då vi arbetade med keramik under den estetiska verksamheten på gymnasiet. Känner mig riktigt nöjd med den faktiskt. :) Nästa vecka ska jag ringla någon skulptur av något slag tror jag...
Men även om keramik är otroligt roligt och får mig att släppa alla andra tankar så känns det i kroppen. Man koncentrerar sig så starkt och i vissa metoder behövs verkligen armmusklerna för att kunna bearbeta leran... Puh, så härligt!

3 kommentarer:

  1. Fin! Men är det verkligen keramik?? Ser ut som glas eller är jag bara lite dum som inte fattar...

    SvaraRadera
  2. Det är keramik, men den är målad och glaserad... :) Inte så lätt att veta om man inte hållit på med keramik... :)

    SvaraRadera
  3. aha då e jag med lite mera...men tycker ändå den har lite glaskänsla kanske är det för att den ser genomskinlig ut bitvis på bilden...

    SvaraRadera