lördag, november 14, 2009

Välkomnande av biskop Tuulikki

Idag har jag varit till Härnösand för att vara en av representanterna från Svenska Kyrkans Unga i Härnösands stift vid välkomnandet av biskop Tuulikki Koivunen Bylund. Välkomstmässan sändes även via webb-tv och finns att se på: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=149930

Det har varit ett stort och fint uppdrag. Jag har inte känt mig så nervös, men precis när jag skulle läsa välkomsthälsningen från SKU i Härnösands stift galopperade mitt hjärta iväg. Jag var rent av rädd att jag skulle svimma. Jag klarade av läsningen till trots, även om jag var nära på att kollapsa. Jag vet inte om någon annan märkte det, hoppas inte. Hanna och Markus var också med som representanter och de delade ut nattvard och bad förbön. Sedan blev det samkväm i St:Petri-logen, där serverades smörgåstårta och kaffe. Talarna var många, ca 20st och jag var andra personen ut för att hålla välkomsttal från Svenska Kyrkans Unga - kort och konsist och bra och exemplariskt var några av kommentarerna. Det kändes helt ok, även om jag inte är en van talare. Trevligt att få sitta till bords med Gabriel och Oskar som ska bo på min soffa nästa helg.

Nästa helg är det DÅM (distriktsårsmöte) och på söndagen kommer det att väljas nya styrelseledamoter, ny vice ordförande och ny ordförande till DS (distriktsstyrelsen). Jag är nominerad till ordförandeposten och jag har tackat ja till nomineringen. Nu är det bara att se om jag blir vald eller inte...om jag blir vald lär det hända att jag får hålla välkomsttal vid Svenska Kyrkans Ungas arrangemang och så...nervöst! Men det är nyttigt att få utmana mig själv. Och jag är glad för alla som tror på mig som ordförande. Det känns verkligen spännande. Men just nu står jag oviss, jag förbereder mig men vet inte om jag kommer att bli vald eller ej. Om en vecka och tolv timmar vet vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar