torsdag, november 12, 2009

Glädje!

Idag när jag var på väg hem från jobbet ringde jag Markus Östlund för att kolla av med honom inför lördagens välkomnande av Härnösands stifts nya biskop Tuulikki. Han kommenterade att jag lät så glad...och det kände jag mig också...och känner mig fortfarande... Att få jobba med unga konfirmandledare är verkligen en glädje- och inspirationskälla. Jag hoppas verkligen att jag ger åtminstone en bråkdel av allt de ger till mig... Ja, det är fantastiskt att få arbeta med unga ledare, även om många saknades idag - både andra utbildare och unga ledare pga sjukdom och mycket i skolan. Jag är så imponerad och glad av dessa unga människor som har så mycket klokt att dela med sig av...

När jag sitter här har jag Britt-Marie Frisell och Anders Lundgren i mina tankar som varit mina närmsta handledare under min tid som ung ledare i Borgsjö-Haverö församling. De fick följa mig på min vandring från konfirmand till att bli ung ledare, kyrkvärd, volontär och nu vikarie som församlingsassistent. Britt-Marie har jag nära kontakt med och vi pratas vid ofta. Men Anders var det längesedan jag pratade med, han har flyttat söderut efter att han gick i pension. Nu är det dags att ringa eller skriva för att kolla hur det är med han och hans fru Hedvig känner jag. Både Britt-Marie och Anders har varit goda förebilder i mitt liv. :)

4 kommentarer:

  1. Jag känner också att det är ju att få sitta och fundera och diskutera och dela tankar med ungdomarna som gör att man känner att man har världens bästa jobb! :)

    SvaraRadera
  2. Tack för din fina kommentar <3 Kan börja med att säga att du verkar ha en kanonbra chef! Jag gillar henne mycket men har aldrig jobbat med henne, så... jag tror att det jag gör är tillräckligt, och ingen har påpekat det egentligen, men jag tar på mig allt som går fel själv. Alldeles för personligt. Ingen på jobbet klagar och är alltid tacksamma för det jag gör, men genom små kryphål hittar jag alltid fel. Jag analyserar för mycket. Dessutom blir det så fel när jag inte har någon schemalagd tid för att planera. Jag har ett par timmar i veckan och sedan är det pang på barn och ungdomsgrupper utan att hinna kolla upp saker innan osv och det är bara kvällstid. Vilket i sig inte är fel, men det blir så skevt allting, när jag har så pass mycket ansvar. Allt blir alltid i sista minuten. Sedan tvivlar jag på min egen person ibland, jag har fått höra för mycket som liten om att jag inte duger och inte är bra som jag är att jag fortfarande tror på det ibland. (du behöver kanske inte pupblicera den här kommentaren ;)) Tack!! och kram <3

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att Britt-Marie är en god förebild!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Älskade Sofia!
    Tack för fina ord! Du har också varit en god förebild i mitt liv!
    För mig har det varit otroligt att få äran att dela och följa din utveckling, allt från din tonårstid och framåt...
    Det var bara av en händelse som jag fick vara din handledare på webbutbildningen för många år sen, eftersom Anders inte kunde det här med data...och det du gav då i tankar, var helt outstanding -- redan tidigt har du varit oerhört reflekterad och en underbar förebild för dina konfirmander och andra! Att du nu får pröva på samma roll som jag haft med dig, känns helt naturligt! Och jag vet att du är en mycket god handledare! Du kommer betyda mycket för många -- jag lovar och vet!
    *största kramen till bästa Sofia*
    LavUbabe!

    SvaraRadera