måndag, november 09, 2009

Kangaroo Hoodie

Jag sitter och tar det lugnt ikväll. Har tv'n på i bakgrunden och reagerar på en reklam som sänds på MTV. Flera olika reklamer inom kort tid som visar produkter som ska underlätta för tonårsmammor. En babysäng med skrivbordsunderlägg, en hoodtröja formad som en känguru. Reklamerna visar en ung tjej med en docka och får det att se ut som en lek att vara mamma. Jag reagerar starkt på reklamen, här kan man se en av reklamfilmerna: http://www.vimeo.com/7325521
Är det en lek att vara mamma? Handlar det om att se chic ut och fånga allas uppmärksamhet? Ska man locka de stackare som söker uppmärksamhet till att skaffa barn tidigt? Är det inte bättre att barn får vara barn längre och leka med dockor etc ett tag till istället för att man ska behöva bli mamma vid 15års ålder... Ska verkligen vuxna göra reklam som lockar alldeles för unga flickor till att bli förälder? Kan de inte få gå ur grundskolan och förhoppningsvis även gymnasiet innan det är dags för att bli förälder???

Tillägg: Jag tvivlar inte på att en ung förälder kan vara en bra förälder. Men jag tror inte att en "kangaroo hoodie" är grunden till det. Jag tror det är viktigare med sunda värderingar, en stadig grund att stå på, goda relationer med vänner och familj, förhoppningsvis en kärleksfull partner...

6 kommentarer:

  1. Men herregud! Den reklamen kan ju inte vara på allvar!! Det kan inte vara på riktigt! För det första så håller jag med dig i allt det du säger, men för det andra så ser den inte det minsta praktisk ut! Man kan INTE ha ett barn i den där magfickan! Dessutom får inte barnet plats i den mer än de två första månaderna, när den dessutom inte kan bäras på det där sättet! Nej, jag tror inte att det är på riktigt...

    SvaraRadera
  2. Att vara mamma är jäklar ingen lek, det har jag 1000 exempel på! ;-) dock har jag inte sett reklamen, så jag uttalar mig bara om det jag vet nåt om.... men det låter ju skumt!

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med -- i allsin dar...
    Och jag som mamma lovar -- det är inte lätt att vara mamma, men det är det härligaste som finns, men det är också ett "life-time commitment"...
    Så jag hopppas inte sån reklam får folk att bara kasta sig in i uppdraget, att först tänka efter om man är redo för det!

    SvaraRadera
  4. Det är inte på riktigt. Det är ett sätt för mtv att fånga folks uppmärksamhet inför ett nytt program som heter "16 and pregnant".

    SvaraRadera
  5. Älskar dom reklamerna, hahaha

    SvaraRadera
  6. Alltså de är ju ironi, så att folk ska fatta hur dumt de är att skaffa barn när man fortfarande är ett själv

    SvaraRadera