söndag, juli 05, 2009

Böle!

Jag har kört långt i helgen. Eller lång och långt... Lite mer än 60 mil. Fram och tillbaka till Haverö. Har bott i stugan i boan med familjen i helgen - underbart! Men kusigt!

Jag har reflekterat över en sak efter vägen. Det finns ju många knäppa ortsnamn. Nu kommer jag inte ihåg alla, men Böle tex. I mina hemtrakter finns det Rätan och Rätansböle, idag körde jag igenom Anundsböle och såg även fler "Bölen" efter vägen.

Wikipedia säger så här om ordet Böle:
I ett ortnamn är Böle ett äldre ord för 'bostad', 'gård' och en avledning av verbet 'bo'.

Många gånger tycker jag att "Böle" heter det på små ställen som inte ens räknar som orter. Små hålor. Intressant att fundera på varifrån olika ord kommer ifrån! :D

3 kommentarer:

  1. En tågresa jg tog från Torpshammar till Östersund hamnade jag brevid en familj från Stockholm. Pappan i familjen var någon historiker och berättade att ortsnamn med Böle i sig kom från den tiden pesten härjade. Böle sa man då om byar där alla dött i pesten. Detta hängde sedan kvar. Huvida det stämmer lämnar jag till någon annan att besvara...

    SvaraRadera
  2. du måste ju sett mitt favorit bynamn. "Gökböle" strax innan timrå:P

    SvaraRadera
  3. Fia - är det Götze? :) Intressant det du skriver, tål att tänkas på! :)

    Björn - Jo, när du säger det så känner jag igen namnet Gökböle! *ler*

    SvaraRadera