lördag, januari 09, 2010

Bilproblem...

Jag har haft en del bilproblem den här veckan. Det började i måndags då jag, Gabriel och Oskar skulle åka hem till mina föräldrar efter att vi varit på tacokväll hemma hos Helene.
I Åsarna började min bil att gnissla och gneka, det lät som en rem var på bristningsgränsen eller något liknande. Vi stannade till och kollade allt möjligt men hittade ingen rimlig orsak. Vi körde hela vägen (ca 6mil) med detta hemska ljud. Väl hemma bad jag pappa provköra bilen för att se om han kunde förstå vad det var. Men då lät ingenting och det har inte varit mer sådana ljud efter det, de försvann.
Däremot frös låset till min bagagelucka på tisdagen då jag, Gabriel och Oskar skulle åka mot Sundsvall. Så vi fick knyta igen bagageluckan med ett rep. I Sundsvall efter några timmar i ett varmt garage gick det dock att stänga luckan som vanligt igen...

På torsdag kväll då jag skulle åka hem till mig efter att ha varit hos Robert ville min bil inte starta, först trodde och hoppades jag att det hade med kylan att göra, men på fredagsmorgonen fick jag inse att det var mitt bilbatteri som laddat ur. Jag fick ta bussen hem till Järved för att sedan ta bussen in till stan och bussen mot Sundsvall. Väl hemma i Övik igen hjälpte Robert mig att skjutsa runt mig i stan och hans syster och hennes man Robert hjälpte oss genom att låna ut verktyg. Roberts svåger Robert (komplicerat med lika namn) kollade vattennivå i batteriet och satte det på laddning. Så idag kunde vi skruva fast batteriet på min bil igen. Men då jag samtidigt kollade kylarvätskenivån så hade den försvunnit nu igen så jag fick fylla på med den sista glykolen jag hade och på vägen hem fick jag fara och köpa mer glykol...

Nu i januari/februari ska jag besikta min opel, får se hur jag gör efter besiktningen. Jag hoppas att det går smärtfritt, men blir det för mycket att årgärda är jag tveksam om det är värt det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar