onsdag, december 16, 2009

Julbak och godisverkstad, julbord och julklappar...

Nu är julen på g! Snön ligger och det är -10 grader ute. Igår träffades jag, Björn och Rebecca hemma hos Björn för julbak. Robert skulle också varit med men migränen stoppade honom. :(
Men vi andra bakade och fixade i mängder. Lussebullar med vaniljkesella, ungersk saffran och dubbel dos jäst jämfört med receptet. Ganska bra faktiskt! :)
Vi testade även att göra nougat, som vi rullade in i mandelmassa och doppade i mörk choklad. Riktigt gott blev det! Men ett tips som vi lärde oss var att kyla "degen" innan den rullas, ska inte göras. Vi var tvungen att värma degen för att kunna rulla den till kulor. Receptet hittade vi på receptbanken.se. Rebecca hade även idéer om fudge med skumtomtar i och en vaniljfudge. Mycket åstadkom vi igår, och självklart bakade vi även pepparkakor! Så nu är skåpen fyllda och förpackningar packade. Nu kommer jag hem med julgodis till jul mamma! :)

Idag blev vi bjudna på julbord på jobbet, riktigt gott! Och i år skänktes pengar till välgörenhet istället för att vi i personalen fick julklappar. Jag fick ett kort där det stod att jag skänkt en gris. :) Dessutom fick vi faktiskt en praktisk liten nyckelringsficklampa. :)

Sen bjöd Robert på middag, hur jag nu lyckades få i mig mat då igen... (jag avstod från risgrynsgröt och fika med konfirmanderna idag...) Middag, toolsacademy och Dexter.
Nu är jag hemma och tar det lugnt, ser på oskyldigt dömd. En skön soft kväll! :)

1 kommentar:

  1. Åh va lycklig den grisägaren ska vara... jag får nöja mig med att bo ihop med en gottegris. Hi, hi! Passar ju bra att du kommer med lite julmums.
    Ses snart, vi räknar dagarna, kram till dess!

    SvaraRadera