onsdag, augusti 26, 2009

Natur - och teknikens under!

I slutet av våren/början av sommaren fick jag lite problem med min kamera. Den ville inte ladda ur bilderna från min kamera till datorn. Så irriterande! Den fortsatte att krångla och jag trodde att jag skulle behöva skicka in datorn, för det visade sig att kameran kunde visst ladda ur bilder - på andra datorer. Så Robert skulle hjälpa mig att eventuellt formatera om datorn nu mitt i augusti nån gång. Och vips - helt plötsligt fungerade det att ladda ur bilder på min dator igen. Åh vad jag är glad för det - för bilder säger mer än tusen ord!

Idag har jag och Patricia "Patsy" turistat runt i Öviks småbyar. Främst är det Gottne, Moliden och Själevad vi har besökt...
Vårt första stopp var utanför Gottne - Sågfallet. Det är så maffigt att höra vattnet brusa, se hur det forsande väller fram. Tänk vattnets kraft, det är mäktigt på många olika sätt!
Sedan insåg jag att jag hade varit på den här platsen tidigare - med Svenska Kyrkans Grundkurs under vår vattendag i maj 2007. Jag minns att i skogen vid Sågfallet läste David från Nordmaling en dikt han skrivit själv, också sjöng vi Kristofer från Hudiksvalls favoritpsalm - O store Gud. Det är häftiga minnen. Underbart att få minnas.

Sedan vandrade vi runt i skogen, mycket svamp och blåbär såg vi. Det är fascinerande vad många olika sorters svampar som finns - jag vet inte om jag någonsin kommer våga mig ut för att plocka svampar på egen hand för att sedan tillaga och äta dem, det verkar finnas för många "doldisar" som lätt följer med i korgen och är giftiga... Men de är fascinerande att se på! =)
Sedan skulle vi försöka hitta döda fallet, markeringarna var inte så tydliga - förmodligen är det här inget naturställe man satsar pengar på för att bevara. =( Men efter mycket om och men när vi funderade på vad som skulle kunna vara döda fallet så ittade vi det till sist. Och eftreåt hittade vi till och med en skylt! Wow! ;) Grytorna är lite häftiga, man ser liksom hur vattnet gröpt hål i berget - då kan man tala om kraft! =)
Sedan for vi på loppisen i Gottne - stort och mycket fanns där. =) Loppiset i Själevad var tyvärr stängt...
En riktigt trevlig dag som avslutades med fantomen på operan hemma hos Rebecca nu ikväll. Tack för en trevlig utflyktsdag Patricia! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar