tisdag, februari 28, 2012

Dag #7

Dag nummer 7 i fastan, och hittills har det nästan bara gått bra att äta vegetariskt. Idag var jag dock i Marielundskyrkan och berättade om min COP17-upplevelse i Durban, där serverades det ärtsoppa och pannkaka och i ärtsoppan var det några små bitar fläsk. I artighetens namn åt jag tillsammans med mina äldre åhörare och det kändes klokt att tillåta det sociala delandet. Det var roligt att vara med i Marielund och berätta, och åhörarna frågade efteråt om tips på vad de som enskilda personer kan göra för att påverka klimatet. GLÄDJE! Min erfarenhet av äldre är att många har gett upp, men dessa gav mig ny energi och glöd så de gav mig minst lika mycket tillbaka som jag gav dem i mitt berättande.

Igår, dag #6 bjöd jag min vän Lina på hemlagad vegetarisk röd soppa som jag improviserade ihop och som blev uppskattad av både henne och mig. Riktigt smarrig! =)

- Vatten och grönsaksfond
- Morötter
- Potatis
- Gul lök
- Vitlök
- Lime
- Röda linser
(mixat med stavmixer)
- Toppad med creme fraiche smaksatt med lime och färsk basilika.
- Soltorkade tomater överstrött.

Tyvärr får jag det inte att fungera med bild...

1 kommentar:

  1. Så roligt att det går bra med din vegetariska fasta! Har du hittat någon bra sida på nätet med vegetariska recept ännu?? Jag försöker läsa in mig lite på raw food för tillfället tycker det låter som ett spännande komplement att integrera i sin kost.

    Hoppas du hade det bra i Malmö men var du bara på genrepet eller?? Varför låter de folk vara med på det? Men det brukar väl vara folk där på den riktiga också eller?? Är inte så insatt i melodifestivalen överhuvudtaget faktiskt!

    Kram

    SvaraRadera