onsdag, februari 22, 2012

Askonsdagen, dag #1 i fastan

Idag har vi gått in i den kristna fastehögtiden, det firar jag i år med att äta vegetariskt under den här perioden som kallas fastan i 40 (46) dagar. Det blir 46 dagar om en räknar bort 6 dagar, och jag tillåter mig äta två mål i veckan med kött. Undantaget handlar mest om att kunna lösa sociala situationer om jag t.ex. glömt att meddela vegetarisk laktosfri kost då jag äter borta och kanske inte nyttjas varje vecka.
Igår var jag och handlade för första gången inför fastan och var medveten om att jag skulle tänka vegetariskt. Det är en helt annan process som tar plats i huvudet. Vad behöver jag få i mig, hur ska jag laga maten etc.

Första tanken som slår mig är att jag kommer att laga många fler allt-i-ett-rätter nu. Vegetariskt är gott. Det känns riktigt bra att göra ett slag för miljön och låta energin som går åt till att föda köttmaten få möjlighet att gå till så många fler. Nu delar jag mat med många fler i världen istället för att låta andras mat bli min mat's föda... Fastan handlar om eftertanke, och att antingen ta bort något dåligt från sitt liv eller tillföra något bra. Jag ser det snarare som att jag tillför en nyttig process i mitt liv och en bra miljömässig handling än att jag väljer bort något dåligt.

Matt 6:16-18 Jesus sade: "När ni fastar, se då inte dystra ut som hycklarna, som vanställer sitt utseende för att människorna ska se att de fastar. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. Nej, när du fastar, smörj in ditt hår och tvätta ditt ansikte, så att inte människorna ser att du fastar, utan bara din fader i det fördolda. Då skall din fader,som ser i det fördolda, belöna dig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar