måndag, oktober 29, 2012

Rundbrev nr 1 - 14 september 2012


TANZANIA – SOFIA STRINNHOLM
Hej!
Tanzania ar fantastiskt, jag mar bra och njuter av vistelsen har. Jag har borjat besegra forkylningen jag tog med mig fran Sverige, men misstanker att jag har nagra fysiska vanliga biverkningar av malariaprofylaxet…men det kan och far jag sta ut med!

Att vi ar tva Sofia och en Sophie, dessutom en Viktora – som Victoriasjon har borjat bli lite komiskt varje gang vi ska presentera oss… Spraket ar utmanande, men roligt att lara sig, eleverna pa Ntoma dar vi bor just nu tar val hand om oss och lar oss Swahili. Dock har vi fatt forsta att vi behover lara oss lite Kihaya ocksa da alla I vara byar inte pratar engelska eller Swahili. Elmereck som ar var koordinator ar riktigt skon, vi har ocksa haft en hel del pass med Jackson som ar fd koordinator samt Diana och Dickson som ar fd utbytesdeltagare.

Vi fyra deltagare skrattar som bara den, sa pass att vi grater av allt skratt. Bara att tvatta sig I en balja for forsta gangen blir ganska roligt. Faktum ar att vi har borjat foredra haltoalett istallet for vanlig toalett som vi spolar sjalva…nagra av oss I alla fall!

Det som hittills har varit mest utmanande ar att som Mzungos (vithyade) bli behandlade som VIP. Pa brollopet som vi besokte satt vi tillsammans med prasterna narmast mannens familj, ganska central I festlokalen. Pa begravningen som vi besokt stod jag tillsammans med Diana, sedan gick en kvinna I min alder fram till en kvinna som var strax over oss I aldern och pratade lite. Sedan satte sig den kvinnan pa marken sa att den andra kvinnan kunde bara stolen till mig. Vi blir verkligen behandlade som nagot extra och det ar utmanande att acceptera detta. Eleverna har slutat servera oss da vi serverat oss sjalva, men ovriga runt bordet blir drabbade av detta da de vantar pa att bli uppassade…

Programmet kanns valdigt tydligt och valplanerat, forutom det overgripande schemat har vi fatt detaljerade scheman for olika perioder. Den 6-9 september var vi I Bukoba pa ELCT Bukoba Hotel dar vi hade lite sightseeing runt Bukoba och larde kanna “stan”, den 10-runt den 20e September ar vi I Ntoma pa en skola och lar oss kultur, matlagning, hushall och tar del av livsstilen har.

Idag ar det den 14e September, men runt den 20e aker jag och Sofia till Rwigembe dar forvantan pa internet inte existerar, det ar langt ut pa landsbygden och till och med generalsekreteraren skrattade da Elmereck berattade att vi skulle vara placerade dar. Jag och Sofia blev bada jatteexalterade av detta och ser mycket framemot att leva och bo I Rwigembe for nagra veckor.

Igar tvattade vi klader for forsta gangen och Idag har jag skavsar pa mina knogar och traningsverk I baksida lar. De tar amazing vilka starka ryggar och rumpor dessa kvinnor har, for att inte tala om nacken med allt de bar pa sina huvuden. Jag imponeras och inspireras till styrka och motivation. Gladjs ocksa att Tanzania globaliseras och att mannen borjar ta del av hushallsarbetet mer och mer, visa man I alla fall! Eleverna ar duktiga pa engelska och gladjs nar de far praktisera den, précis som vi gladjs nar vi lyckas med swahilin! =)

Allt gott!
Sofia Strinnholm, pa ett internetkafe I Bukoba 2012-09-14

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar